
23/03/2017 royaldutchshellplc.com - Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Royaldutchshellplc.com 1/3

Type of site Gripe site

Available in Originates in English; translation

available

Owner Alfred and John Donovan

Created by John Donovan

Revenue None

Website http://royaldutchshellplc.com/

Alexa rank  586,048 (April 2014)
[1]

Commercial No

Registration Not required

Launched October 29, 2004
[1]

Current status Active

royaldutchshellplc.com
From Wikipedia, the free encyclopedia

royaldutchshellplc.com is a Royal Dutch Shell gripe site and

blog operated by Alfred and John Donovan, who engaged in

several marketing campaigns with Shell during the 1980s and

early 1990s. The father and son duo believe Shell violated

intellectual property agreements and filed several lawsuits

against Shell prior to starting several websites critical of Shell,

including royaldutchshellplc.com. The site has been oft quoted in

news sources and is known for its activities as an Internet leak

and forum for Shell whistleblowers.

Contents
1 Website background

2 Reaction to site

2.1 Internet leak

2.2 Recognition

3 References

4 External links

Website background
The Donovans owned a chain of petrol stations in east London and Essex, for which they created many sales

promotion campaigns under their company Don Marketing.
[2]

 In 1981, Don Marketing devised a promotional game

scheme for Royal Dutch Shell called "Make Money".
[3]

 Because the promotion was successful, Don created several

other promotional campaigns for Shell,
[4]

 which led in part to Shell being identified as "perhaps the biggest user of

games" in 1986.
[5]

In 1992 Shell appointed a new National Promotions manager to whom Don's promotional ideas were disclosed on a

confidential basis.
[6]

 In 1994, Don Marketing issued a writ against Shell with respect to a follow-up "Make Money"

promotion claiming breach of confidence and breach of contract, which ended in a £60,000 settlement.
[7]

 A second

writ was issued concerning a Nintendo promotion that ran in 1993.
[8]

 Shell settled both claims in October 1996.
[6]

A third lawsuit was processed in 1999; however, the claimant abandoned the claim.
[9]

During the course of the litigation, the Donovans founded the "Shell Corporate Conscience Pressure Group"
[10]

 and

accompanying gripe site, which Shell UK Media Relations responded to internally in March 1995.
[11]

After Don Marketing was dissolved, father and son Alfred and John Donovan created several websites to expose

their perceived injustices while working with Shell, one of which is royaldutchshellplc.com. They also operate

Shellnews.net.



23/03/2017 royaldutchshellplc.com - Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Royaldutchshellplc.com 2/3

While Royal Dutch Shell plc is a trademarked name of the company, the domain name was first registered by

Alfred Donovan.
[12]

 It avoids being an illegal cybersquatter as long as it is non-commercial, active, and no attempt

is made to sell the domain name, as determined by WIPO proceedings
[13]

 In 2005 Donovan said he would

relinquish the site to Shell after it "gets rid of all the management he deems responsible for its various recent

woes."
[14]

Reaction to site

Internet leak

The site has been recognized by several media outlets for its role as an Internet leak. In 2008 the Financial Times
published an article based on a letter published by royaldutchshellplc.com,

[15]
 which Reuters and The Times also

covered shortly thereafter.
[16]

 
[17]

 The site has also been cited several other times by the aforementioned news

sources as well as others.

On October 18, 2006, the site published an article stating that Shell had for some time been supplying information

to the Russian government relating to Sakhalin II.
[18]

 The Russian energy company Gazprom subsequently

obtained a 50% stake in the Sakhalin-II project.
[19]

Other instances where the site has acted as an Internet leak include a 2007 IT outsourcing plan,
[20]

 as well as a

2008 internal memo where CEO Jeroen van der Veer expressed disappointment in the company's share-price

performance.
[21]

Recognition

The gripe site has been recognized as a source of information regarding Shell by several news sources. In the 2006

Fortune Global 500 rankings, in which Royal Dutch Shell placed third, royaldutchshellplc.com was listed

alongside shell.com as a source of information.
[22]

 In 2007 the site was described as "a hub for activists and

disgruntled former employees."
[2]

 A 2009 article called royaldutchshellplc.com "the world's most effective

adversarial Web site."
[23]

 The site has been described as "an open wound for Shell."
[18]

References
1. "Royaldutchshellplc.com Site Info". Alexa Internet.

Retrieved 2014-04-01.
2. Garside, Juliette (2007-09-10). "Online

Revolutionaries". London: The Sunday Telegraph.
Retrieved 2009-05-04.

3. "What About the Tiger Tails?" (PDF). Incentive
Marketing and Sales Promotion Magazine. 1984-03-01.
Retrieved 2009-05-02 – via ShellNews.net.

4. Donovan, John. "The Shell Success Story".
ShellNews.net. Retrieved 2009-05-02.

5. Donovan, John. "Games People Play". ShellNews.net.
Retrieved 2009-05-02.

6. O'Sullivan, Tom (1998-04-23). "High Court papers
unveil 'secret' Shell writ losses" (PDF). Marketing Week.
Retrieved 2009-05-14 – via ShellNews.net.

7. Rines, Simon (1999-06-06). "Donovan takes Smart case
against Shell to court" (PDF). Sunday Business.
Retrieved 2009-05-14 – via ShellNews.net.

8. Benady, Alex (1994-10-20). "Shell Struck by Writ"
(PDF). Marketing Magazine. Retrieved 2009-05-02 –
via ShellNews.net.

9. "Don Marketing Limited –V- Shell UK Limited".
ShellNews.net. 1995-03-17. Retrieved 2009-05-02.

10. "Pressure group to target Shell" (PDF). Forecourt Trader
Magazine. 1995-02-01. Retrieved 2009-06-23 – via
ShellNews.net.

11. "Don Marketing Limited -v- Shell UK Limited" (PDF).
Royal Dutch Shell. 1995-03-17. Retrieved 2009-06-23 –
via ShellNews.net.



23/03/2017 royaldutchshellplc.com - Wikipedia

https://en.wikipedia.org/wiki/Royaldutchshellplc.com 3/3

External links
royaldutchshellplc.com (http://royaldutchshellplc.com)
Don Marketing (http://www.don-marketing.com/)

Retrieved from "https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Royaldutchshellplc.com&oldid=754516190"

Categories: Comedy websites Corporate scandals Intellectual property activism
Royal Dutch Shell controversies Satirical publications United States trademark law

This page was last modified on 13 December 2016, at 02:24.
Text is available under the Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. Wikipedia® is a registered trademark of
the Wikimedia Foundation, Inc., a non-profit organization.

12. Cummins, Chip (2005-06-02). "Shell Wages Legal
Fight Over Web Domain Name" (PDF). The Wall Street

Journal. Retrieved 2009-06-23.
13. Gervais, Daniel J (2005-08-08). "WIPO ADMIN

PANEL DECISION". World Intellectual Property

Organization. Retrieved 2009-06-23.
14. Walsh, Dominic (2005-08-16). "In a Spin on Report".

London: The Times. Retrieved 2009-05-02.
15. "Shell Pension Scheme Value Falls 40%" (PDF).

Financial Times. 2008-12-13. Retrieved 2009-05-02 –
via ShellNews.net.

16. "Shell's Pension Underfunded, Contributions Rise"
(PDF). Reuters. 2008-12-12. Retrieved 2009-05-02 – via
ShellNews.net.

17. "HSBC Hit by Fear Factor as Downturn Spreads to
Asia" (PDF). Reuters. 2008-12-13. Retrieved
2009-05-02 – via ShellNews.net.

18. Brower, Derek (2007-02-01). "Rise of the Gripe Site".
Prospect. Retrieved 2009-05-02.

19. Macalister, Terry (2007-04-19). "Thin Smile from Shell
as it Sells Sakhalin Stake". London: The Guardian.
Retrieved 2009-05-02.

20. Bergin, Tom (2007-12-21). "Shell to Cut Thousands of
IT Jobs". Reuters. Retrieved 2009-05-02.

21. "Shell Addresses Output Issue". The Wall Street

Journal. 1984-03-01. Retrieved 2008-03-18 – via
ShellNews.net.

22. "Executive Bookmark". Fortune. 2006-07-24.
Retrieved 2009-05-04.

23. Eringer, Robert (2007-09-10). "Gripe Sites are All the
Rage Now" (PDF). Santa Barbara News-Press.
Retrieved 2009-05-04 – via ShellNews.net.


