Royal Dutch Shell Plc  .com Rotating Header Image

Confidential Shell database published on web

Times Online

The database featured a letter that set out criticism of Shell’s activities in Nigeria

The Times
February 12, 2010
Robin Pagnamenta, Energy Editor

Royal Dutch Shell was at the centre of a major security breach last night after the names and telephone numbers of tens of thousands of the oil company’s staff were circulating freely on the internet.

The details of up to 170,000 workers and contractors linked to the company, including some workers’ addresses, were contained in a database of Shell’s global workforce.

The document was e-mailed out to human rights groups and environmental activists including Greenpeace apparently by a group of disaffected Shell staff who were pressing for internal changes within the Anglo-Dutch oil company.

Attached to the database was a lengthy cover letter, which set out criticism of Shell’s activities in Nigeria and called for a series of changes in policy.

It claimed to have been signed jointly by a group of more than 100 Shell employees in the US, Holland and the UK.

Shell confirmed that the database, which is about six months old, was genuine yesterday but played down concerns about the security implications, claiming that it did not include personal addresses.

The company also rejected the claim that it had been circulated by any of its own staff.

News of the breach first emerged last week on a website, royaldutchshellplc.com, which has become a focus for repeated criticism of Shell in recent years.

Last night, a note on the website from one of its creators, John Donovan, claimed royaldutchshellplc.com had deleted its copy of the database on a voluntary basis because it belonged to Shell.

However, Mr Donovan also acknowledged that the potential security risk to Shell personnel from the open circulation of the database remained.

He blamed Shell for the security breach for what he said was a failure to safeguard information entrusted to the company.

Royaldutchshellplc.com also published e-mails allegedly written by Richard Wiseman, Shell’s chief ethics and compliance officer, insisting that the website delete the database and warning that publication of any of the contents could amount to a criminal offence under the UK data protection act.

In one of the published e-mails alleged to come from Mr Wiseman — none of which could be independently verified by The Times — the author claims to have informed a chief superintendent from the Essex police about the stolen database. He adds that the leak could potentially cost the lives of Shell employees.

The security breach has emerged as Shell is in the midst of a major restructuring drive led by Peter Voser, the group’s new chief executive.

Since taking over last July, Mr Voser has axed more than 5,000 jobs at the company, including hundreds of senior managers.

As part of a sweeping cost-cutting effort, he has also merged several businesses and radically cut spending in other areas.

Shell’s operations in Nigeria have been convulsed by a rumbling civil conflict in recent years that has brought production in some areas to a virtual standstill amid repeated kidnappings, violence and extortion.

royaldutchshellplc.com and its also non-profit sister websites royaldutchshellgroup.com, shellenergy.website, shellnazihistory.com, royaldutchshell.website, johndonovan.website, shellnews.net and shell2004.com are all owned by John Donovan. There is also a Wikipedia article.

0 Comments on “Confidential Shell database published on web”

Leave a Comment

%d bloggers like this: